fredag 18. juni 2010

Ferie,- ikke feil!

Nakne føtter på bordet, pc i fanget..jupp, det er definitivt ferie!Og den skal nytes!
Jeg vet at jeg før kl 11 i morgen må ha pakket, ryddet, støvsuget, gitt pusen to hauger med mat og så videre, men akkuratt nå gidder jeg ikke. Først skal jeg slappe litt av og kjenne feriefølelsen komme flytende.. Tro om ikke den sjokoladebrowniesyoghurtisen i frysa skal hjelpe meg med det?! Hmm..meget mulig..

Til avslutning i dag hadde vi masse smaskens på jobb; pastasalat og foccacia(yours truly), pizza (på spleis) og gulrotkake(ukjent flinkis).. Kjekt å møte nye kolleger også, ikke så kjekt å si hadet til andre. Kan vel kanskje kalle det en trykk-i-trynet, prate og dilledag...Ikke så effektiv, men ikke så verst... ;)

Mona, du skal få en sånn cirka på gefylen oppskrift:
Foccacia:

25 g gjær
2 dl lunka vann
ca 1 ts salt 
litt sukker
litt olivenolje-  alt blandes og står litt så det får litt fart på seg, du ser når det begynner å boble..

ca 6-7 dl hvetemel
ca 2 dl lunka vann
liten dæsj grov melblanding (på gøy..eksperimentering er fint..)
ca 2 ss olivenolje - blandes i med gjærveska, skal bli noe seig masse

Hev i 30-40 min i varme forhold..
Ta deigen over i  form.
Legg på biter av soltørket tomat.
Ta olje på fingrene og lag små hull.
Hell over krydderolje fra en fetaostboks.
Dryss på havsalt. (Jeg glemte å ha på rosmarin...det var planen..)
La heve 10-20 min til.
Stek på 225 grader i ca 20-25 min på nederste eller midterste rille.
Når du setter inn, hiv inn 0,5 dl vann i bunnen av komfyren om du vil ha sprø skorpe.



En annen ting som er fantastisk godt er å ha i rødløk, oliven og fetaost...

Ingen kommentarer: