fredag 19. november 2010

Just do it!

I dag har jeg vært på kurs i "Elevenes læringsmiljø- lærernes muligheter" som handlet om ulike praktiske grep og metoder i relasjonsorientert klasseledelse og håndtering av utfordrende atferd. Interessant, lærerikt og morsomt kurs, med gode innslag av typisk lærerhumor...
-Hva er en Sinatra-lærer? "I did it my waaaay" ...fniiiis...

Selv om mye som ble sagt er slik som jeg allerede vet og gjør, så var det godt å bli minnet på, for det er ikke alt jeg husker på hele tiden liksom... Så kan jeg klappe meg på skuldra for det gode jeg faktisk gjør,sparke meg mentalt bak og flire for de teite feilene jeg har gjort, og fikk definitivt ideer til hva jeg faktisk kan gjøre mer av eller bedre.

Kort oppsummert så kan jeg si at det viktigste budskapet var å bygge gode relasjoner med både elever, foreldre og i klasse, ha en plan, være tydelig, konsekvent og ha en bevisst bruk av positiv oppmerksomhet. Pluss at det er bedre å gi GJØREbeskjeder, enn IKKE eller STOPPbeskjeder. Det er utrolig lett å gå i IKKEfella for både for foreldre og lærere. Det er mer positivt å si "Kom her" enn "IKKE gå bort dit!" Det sier seg i grunnen selv...

Etter kurset tok jeg en butikkrunde, og kjøpte meg en boblejakke. Det har jeg ikke hatt siden barneskolen, men jeg har hørt kulda kommer... :o)

Nå kommer snart Søting og vi skal ut og spise.

Ingen kommentarer: