søndag 26. september 2010

Kristiansandtur,- og heim igjen

Søting og jeg tok en liten kjærestetur til Kristiansand i helga.
Vi lå på Hotel Norge, og koste oss ellers med god mat og shopping.
Interiør og opplevelsebutikken UpStairs med stilige priser likte vi godt begge to.
Mye fint, jeg kjøpte meg blant annet tre nye sofaputetrekk.
Nå må jeg bare finne passende fyllputer et eller annet sted... 
Den drømmende herremannen her var Henrik Wergeland, tror jeg...

På toget hjem, forbi Moi et sted.
Mellom Egersund og Sirevåg.
Brusand

Og det bildet minner meg om denne fine sangen:

Eg vil heim og sjå en solnedgang på Jæren

nermed havet, der som bølgjer slår mot strand.

For bak havets kant, langt ut i atmosfæren

vil hu farga himlen raud med eld og brann.


Du vert ett med det du ser, og det du føle

er at du og sol og hav og Jærens land

høyre samen i en solnedgang på Jæren

nermed havet, der som bølgjer slår mot strand.


Eg vil heim og gå en lange tur på Jæren

gå langs steingard, finna fram i mark og hei.

Der er ingen ting eg heller ville gjer enn

det å rusla slik på barndoms sti og vei,


øve lynghei, øve mark og mo og myra

og langs strendene med rullestein og sand.

Kjenna vinden, kjenna regnet, kjenna solå

høyra havet, der som bølgjer slår mot strand.


Eg vil heim te Jærs og høyra fuglar syngja,

fylgja lerkå på si flukt mot himlen blå.

Alt som plagar meg og alt som vil meg tyngja

det forsvinne når eg fuglane får sjå:


Der er erlå, der er vibå, der er spogjen –

ja, sjøl mågaskreg er verdt å høyra på !

Ja, med vind og sol og fuglasong på Jæren,

då vert livet noge godt å satsa på !

(Svein Inge Aarrestad)

2 kommentarer:

Lene Megan sa...

Uhm!
Lyder som en fin weekend, I havde :-)

Dilli sa...

Jupp, det var det! :)
Bortsett fra en noe overraskende kald og bitende sørlandsvind...