fredag 24. september 2010

Sex og samliv

står på programmet, vi har besøk av helsesøster, hører om forskjellige kjønnsykdommer, vi leser og diskuterer kjærlighetsnoveller,  leser og svarer på Klaraklok-brev, leser, skriver og deklamerer kjærlige eller på kanten dikt, dramatiserer at en skal fortelle han er homofil, vi snakker om grenser, chatting og overgrep, og noen musikalsk anlagte lager en stilig "wear a condom"sang... Det er i grunnen ganske gøy, de er interesserte og det blir av og til mye "lått og løye" og morsomme spørsmål..

Men det var ikke like mye "lått og løye" da jeg snakket om omskjæring av jenter. Mange som vridde seg på stolene da, både gutter og jenter. (Jeg er god på fæle detaljer...) Heller ikke blir det særlig festlig stemning av å snakke om sextrakkasering, voldtekt eller incest. Men snakkes om det må det, synes jeg. Et nei er et nei er et nei...osv... Som oftest er de modne og reflekterte, og har gode holdninger, men her en dag ble jeg litt overrasket...

Vi leste et Klaraklok-brev fra ei usikker jente på 13 år som hadde sexchattet på msn med en gutt på 18, sendt ham bilder og hun hadde veldig lyst til å møte ham for sex. Sjokkerende brev i seg selv, selv om jeg tror sexchatting og sexpress i den aldersgruppen er vanligere enn vi kanskje tror. Men flere mente at dette måtte jo være helt greit,- hun ville det jo selv... "Hmm.. Hva er den seksuelle lavalderen i Norge? Er hun egentlig moden for dette? Er han den han utgir seg for? Er dette straffbart?" Det ble en interessant diskusjon. Tror vi ble ganske enige etterhvert..

Ingen dag er lik... ;)

4 kommentarer:

Familien Nese sa...

"Liker" at denne bloggposten ligger under etikettene "sex" og "jobb".

Liv-Inger sa...

Interessante og viktige tema. Huff, jeg kjenner jeg får litt hetta med tanke på at dette er samtaler vi må ta med jentene våre om ikke så altfor mange år. Internett byr på nye utfordringer, utfordringer det er viktig at vi som foreldre tar på alvor.

Ingvild B sa...

Viktige diskusjoner å ta med de unge ja!
Og det er ingen vits i å pynte på sannheten syns jeg ;)

(måtte fnise litt av første kommentaren her..hehe)

Klem

Dilli sa...

Ja, det er litt av en jobb... ;o)
Men ja, svært viktig å ta opp disse temaene.